torstai 17. tammikuuta 2013

Verkkokauppias vain lomailee ja raha ropisee tilille?

Heitänpä tähän väliin nyt tällaisen vähän erilaisen avautumisen.. Joiltakin lukijoilta on tullut toiveita valottaa myymälänpidon taustoja ja tässä nyt yksi pläjäys verkkokaupan pitoon liittyen.
******

Ote erään verkkokauppapohjan palveluntarjoajan lähettämästä
uutiskirjemainoksesta kesäkuussa 2012:
"Kuka myy puolestasi silloin kuin sinä lomailet?
Verkkokauppa ei pidä kesälomaa.
Verkkokauppa myy tuotteitasi myös silloin kun sinä vietät kesälomaa!"

Aiettä justiinsa.. lähdet vaan lomalle ja jätät verkkokaupan hoitamaan homman. Asiakkaat on varmaan tosi iloisia kun ei kuulu lähetyksiä, ei tule raha takaisin asiakaspalautuksista eikä kukaan vastaa sähköpostiin!

Olin juuri tämän mainoksen saadessani paiskinut töitä verkkokauppayrittäjänä useita kuukausia ilman lomaa, harvemmin siis edes viikonlopun mittaista. Voin sanoa että kyllä kiehahti ja kunnolla! En oikein tiennyt itkeäkkö vai nauraa. Ensin lähettelin mainosta vitsinä yrittäjäkollegoilleni naurettavaksi ja sitten oli pakko laittaa kyseiselle mainostajalle palautetta jotta nyt on kyllä niin paksua ja harhaanjohtavaa markkinointia että oksat pois!

Tämän tyyliseen mainontaan olen törmännyt muidenkin firmojen osalta ja tässä mennään kyllä pahasti metsään jos tällä ajatuksella lähdetään liikkeelle. Annetaan ymmärtää siis että nakataan vaan tuotteet verkkokauppaan myyntiin suitsait sukkelaan kun se kaupan perustaminenkin on niin nopeaa ja helppoa. Sitten vaan odotellaan että tilauksia satelee ja laitetaan tavaraa matkaan rahan ropistessa tilille. Ja juu.. kyllä.. kyllä ihan itsekin aluksi lähdin vähän "kokeilemaan" kun kuulosti niin helpolta ja ilmaiseksi sai kuukauden verran kokeillakin. Senkin jälkeen kuukausimaksu oli hyvin edullinen ja jatkaminen houkutteli kun olihan jo työtäkin tullut tehtyä sen eteen. Olisihan siis mennyt kaikki hukkaan jos olisi lopettanut.. ;)

Kantapään kautta olen siis oppinut paljon ja opittavaa onkin valtavasti edelleen, tosin koitan nyt oppia myös muutenkin kuin kantapään kautta.. Sen olen kuitenkin oppinut että jotta verkkokaupan saa oikeasti toimimaan niin töitä on tehtävä sen eteen ja paljon. Ei todellakaan riitä että kauppaan laitetaan tuotteet ja sitten se on valmis.

Mitä verkkokauppias sitten tekee?

..tämän voin perustaa nyt vain omaan kokemukseen ja käytäntöön mutta näin meillä..


Tuotevalikoiman hallinta jo sinänsä on loputon työsarka. Pelkästään tässä olisi jo täysipäiväinen työ.. Valikoiman pitää elää koko ajan ja muutoksia tuleekin valikoimaan ja tuotteiden saatavuuksiin jo tukkureiden/valmistajien kautta kun joku poistuu ja uutta tulee tilalle. Tukkutilauksien tekeminen, tarjolla olevan valikoiman tutkiminen ja vertaileminen vaatii oman aikansa. Toisaalta tämä on aika kivaa kun saa shoppailla kaikkea ihanaa ;) Toisaalta on todella vaikeaa arvata mitä asiakkaat haluaisivat valikoimiin kun ylemäärin ei tietenkään pysty varastoon ihan kaikkea ottamaan.

Nettikaupassa tuotteet pitää järjestellä kuten myymälässäkin. Pitää miettiä miten tuoteryhmät pitää nimetä ja mitä tuotteita laitetaan mihinkin ryhmään jotta ne helpoiten löytäisi. Kun tuotevalikoima muuttuu kokoajan, pitää tarkkailla myös pitääkö ryhmiä muuttaa sen mukaan.

Tuotteita tulee koko ajan lisää. Vaatii oman aikansa ohjelmoida ne tietokantaan tukkuhintoineen, myyntihintoineen, saldoineen, tukkutietoineen ja eri väri-/kokovaihtoehtoineen. Lisäksi nettikaupan puolelle on laadittava kuvausteksti ja tehtävä mahdollisesti mittataulukko tms.

Tarjouksia, kilpailuita ja kampanjoita on ideoitava vähän väliä. Asiakkaitahan pitää vähän hemmotella ja järjestää jotain kivaa jännitystä ;)

Sähköpostien vastaileminen ja sitä kautta tuleviin hommiin kuten pyydettyihin tuotteiden yksityiskohtaisiin mittauksiin tms. menee hyvin paljon aikaa.

Tuotteiden pakkaus kuuluu tietysti asiaan ja tämän luulisi olevan helppoa.. Aina ei kaikki mene tässäkään suitsaitsukkelaan vaan tilaukseen on saatettu tehdä muutoksia (asiakas haluaakin jotain lisää tai vaihtaa tuotteen toiseen) ja maksutavasta riippuen täytyy muokata laskua omassa järjestelmässään, kassaanlyönnin yhteydessä tuotelistausta ja verkkokaupan hallinnan puolella muuttaa tilausta. Joskus yhden tilauksen pakkaamiseen voi mennä puoli tuntia.. Mikäli ennen lähettämistä on saatava johonkin asiaan vahvistus asiakkaalta eikä asiakasta tavoiteta, niin homma jää odottamaan kunnes saadaan vastaus. Me kun ei todellakaan lähetellä asiakkaalle suoraan mitä sattuu siinä toivossa jos se vaikka sattuis tykkäämään tästä tuon tilaamansa sijaan..

Asiakaspalautukset tuovat työlistaan saldotilanteiden korjaukset ja näihin liittyvät paperityöt ja mahdolliset maksunpalautukset tai laskun muokkaukset sekä kassaan lyontien korjaukset. Lisäksi lähetetään mahdollinen vaihtotuote ja tehdään siihen liittyvät paperityöt.

Myymälän järjestely jääkin meillä usein viimeisimmäksi hommaksi sen mukaan kun ehditään. Koska nettiakuppa on suurempi osa toimintaamme ainakin tällä hetkellä, järjestellään kivijalka shoppia kun ehditään. Asiakkaat tykkäävät kuulemma kyllä kun ihania tuotteita pursuaa kaikialta.. ;)

Yms.. yms.. jos jonkunlaista sekalaista hommaa mitä en ole edes muistanut tähän nyt juuri listata kuten markkinoinnin suunnittelu ja toteutus, Google analytics seuranta ja kirjanpidolliset asiat..

 Välillä mietin että voi kun asiakkaat tietäisivät kuinka kauan menikään askarrellessa jokin hankalan mallinen paketti lähetyskuntoon ja kuinka unohdin yhden paperin sieltä sisältä ja piti purkaa koko taideteos ja aloittaa taas alusta. Tai kuinka pakkasin sunnuntaina puolilta öin illalla yhdentoista jälkeen tulleita tilauksia jotta saataisiin ne heti aamulla lähtemään.. herätäkseni seitsemältä huomaamaan että aamuyölläkin oli tullut tilaus ja lähden sitä pakkaamaan että ehtii ennen kahdeksaa matkaan..

Toisaalta tämä on oma valinta tehdä näin ja nautin nimenomaan siitä että saan yllättää ja toimittaa jotakin aikaisemmin kuin olemme edes luvanneet :) Itse olen malttamaton hätähousu ja jos jotain haluan, niin se on saatava NYT HETI tai mieluummin aikaisemmin.. ;)


8 kommenttia:

  1. Pakko kiittää sinua erinomaisesta asiakaspalvelusta ja hyvästä valikoimasta. Viljar Shop on ehdottomasti lempparini kaikista kotimaisista verkkokaupoista! Ihan kaikkea ei teiltä omiin tarpeisiini löydy, mutta se pitää vain kestää :D Tsemppiä jatkoon.

    VastaaPoista
  2. Kiitos, ihana kuulla :)
    Olisin kyllä enemmän kuin kiinnostunut kuulemaan mitä sellaisia tuotteita ihmiset olisivat vailla mitä meillä ei ole vielä tarjolla. On niin kovin vaikea arvata mistä muut tykkäävät tai mitä tarvitsevat. Aina ei myöskään oma maku täsmää muiden kanssa ;) Joskus itse tykkää hirveästi jostakin mutta se ei menekkään kaupaksi, joskus taas kauhistellen otan jotakin myyntiin ja sitten ihmiset ovatkin aivan ihastuksissaan siitä ;D

    Meillähän on valikoimissa ehkä karkeasti arvioiden 20% tuotteista joita meidän olisi kuitenkin mahdollista saada myyntiin.. Tilattuahan saamme ainakin melkeinpä mitä vain ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse kaipaan Easycare Easybootin eri lenkkarimalleja ja Freeformiin sopivia jalustinhihnoja :)

      Poista
    2. Meiltä kyllä itseasiassa saa freeformiin sopivia hihnoja. Koitanpa saada ne vielä tänään nettikaupankin puolelle.. ;)
      Selvittelen tuota Easyboot asiaa..

      Poista
  3. Mielenkiintoinen postaus! Tuohon työhön sisältyy paljon sellaista, mitä ei asiakkaana aina ehkä heti tule ajatelleeksi.. :)

    VastaaPoista
  4. Kiitäsn minäkin työstänne Viljar Shopissa! Jokainen tilaus on tullut perille ennätysnopeasti. Samaan ei ole pystynyt mikään toinen nettipuoti! Se on yksi syy siihen, miksi minä valitsen Viljarin, mikäli sieltä vain haluamani/tarvitsemani tuote löytyy =)

    VastaaPoista
  5. Ihana postaus Liisa! Onneksi rupesit pitämään Viljar Shoppia, sä olet ihan loistava siinä :)

    T. Satu Kytäjältä

    VastaaPoista
  6. Viljar shop ainoa paikka missä kaikki mun kohdalla pelittänyt kympillä😊. T.Satu Korhonen

    VastaaPoista